[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییزIn Press 1396 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل پرسید بر مصرف میوه و سبزی‌ها در دانش آموزان دختر دبیرستان‌های شهر فسا
علی خانی جیحونی 1، محمود حاتمی2، سعیده زارعی کوشک قاضی3، سمیه صف دار3، زهرا ملکی3، زهرا اکبرزاده3
1- گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی فسا، فسا، ایران ، khani_1512@yahoo.com
2- گروه پرستاری و بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
چکیده:   (161 مشاهده)

زمینه و هدف: مصرف میوه و سبزی به میزان توصیه‌شده از ابتلا به بیماری­های قلبی ­_عروقی، برخی از سرطان­ها، چاقی، دیابت نوع دو و پرفشاری خون پیشگیری می­کند. هدف مطالعه بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل پرسید بر مصرف میوه و سبزی‌ها در دانش­آموزان دختر دبیرستانی است.

 مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه تجربی پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل در بین 100 دانش­آموزان دختر دبیرستانی شهر فسا در دو گروه آزمون و گروه کنترل به‌طور تصادفی انجام گرفت. اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط کارشناسان به‌صورت پرسشنامه­ای که شامل مشخصات دموگرافیک و اجزای الگوی پرسید (عوامل مستعدکننده (آگاهی، نگرش)، عوامل قادرکننده، عوامل تقویت­کننده و عملکرد) انجام گرفت. بر­ای مداخله­ی آموزشی جهت گروه مورد طی 4 جلسه آموزش به مدت 55 تا 60 دقیقه انجام و به مدت 2 ماه پیگیری شدند. پرسشنامه مذکور قبل و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی توسط هر دو گروه تکمیل گردید. داده­ها با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS18 و با استفاده از آزمون‌های مجذور کای­دو، تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
نتایج: پس از مداخله آموزشی گروه آزمون نسبت به گروه کنترل، میانگین نمرات عوامل مستعدکننده (آگاهی و نگرش)،‌ عوامل تقویت­کننده، عوامل قادرکننده و نیز عملکرد در گروه آزمون افزایش معنی­داری داشت (001/0=p).
نتیجه‌گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید می­تواند، باعث اشاعه رفتارهای تغذیه­ای سالم و افزایش مصرف روزافزون میوه و سبزی‌ها در دانش­آموزان گردد. در این زمینه این الگو می­تواند به‌عنوان یک مدل جامع در امر برنامه‌ریزی‌های آموزش بهداشت و ارتقاء و طرح نظام سلامت نقش مهمی را ایفا نماید.
 
 

واژه‌های کلیدی: دانش‌آموزان، مدل آموزشی، میوه، سبزی‌ها
متن کامل [PDF 991 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khani Jeihooni A, Hatami M, Zarei kooskghazi S, Safdar S, Maleki Z, Akbarzadeh Z. Investigating the Effect of Educational Program Based on Precede Model on the Consumption of Fruits and Vegetables in High School Girl Students of Fasa City. J Fasa Univ Med Sci. 2017; 7 (3)
URL: http://journal.fums.ac.ir/article-1-1061-fa.html
خانی جیحونی علی، حاتمی محمود، زارعی کوشک قاضی سعیده، صف دار سمیه، ملکی زهرا، اکبرزاده زهرا. بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل پرسید بر مصرف میوه و سبزی‌ها در دانش آموزان دختر دبیرستان‌های شهر فسا. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا. 1396; 7 (3)

URL: http://journal.fums.ac.ir/article-1-1061-fa.html

دوره 7، شماره 3 - ( پاییزIn Press 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Journal of Fasa University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 803 queries by yektaweb 3531