[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: تماس با ما ::
:: زمستان (In Press) ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی فسا،1395
سعیده جعفرزاده1 ، آرمین فریدونی1 ، زهرا خیالی 2
1- دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران ، khiyaliz@yahoo.com
چکیده:   (233 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش بالینی، فعالیت‌های حمایت‌کننده یادگیری در محیط‌های بالینی است که هدف آن نائل شدن دانشجو به اهداف آموزشی جهت انجام مراقبت‌های بالینی و بسترسازی مناسب جهت همسوسازی دانش نظری به مهارت‌های عملی است، به‌گونه‌ای که شناخت وضعیت فعلی می‌تواند بستری جهت ارتقا کیفیت عملکرد دانشجویان اتاق عمل در آینده را فراهم سازد. ازاین‌رو پژوهش حاضر باهدف ارزیابی کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در نیمسال دوم 1396 1395 به‌صورت سرشماری بر روی 81 نفر از دانشجویان اتاق عمل در دانشگاه علوم پزشکی فسا انجام گرفت. اطلاعات توسط پرسشنامه معتبر شامل متغیرهای دموگرافیک و دیدگاه دانشجویان درباره آموزش بالینی جمع‌آوری گردید. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و با استفاده از روش‌های آماری توصیفی تجزیه‌وتحلیل شد.
نتایج: در این مطالعه 22 نفر (2/27 درصد) مرد و 59 نفر (8/72 درصد) زن بودند. 37% دانشجویان، اعتماد مربیان بالینی به کارآموزان، 6/55% آماده‌سازی دانشجویان قبل از ورود به محیط بالینی، 1/48% اعتماد اساتید به دانشجویان و علاقه و رغبت به یادگیری، 6/50% اعتمادبه‌نفس و نگرش مثبت به رشته تحصیلی، 6/44% آشنایی کارکنان بااخلاق حرفه‌ای و 42% امکانات محیطی را نامطلوب گزارش نمودند.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، آموزش بالینی در رشته اتاق عمل دارای مشکلات و کمبودهایی است که برطرف کردن مشکلات و ضعف‌های موجود نیازمند همت عمومی از طرف مسئولان، اساتید و کارشناسان آموزش بالینی است.
 

واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، دانشجو، اتاق عمل، ارزیابی، دیدگاه
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
Journal of Fasa University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3844