[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 1498-1506 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت میزان رضایتمندی بیماران نسبت به خدمات ارائه‌شده در داروخانه‌های سطح شهر کاشان
حمیدرضا بنفشه 1، حمیدرضا گیلاسی2 ، امیر قادری3
1- گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران ، banafshe57@hotmail.com
2- مرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
3- گروه مطالعات اعتیاد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (407 مشاهده)
زمینه و هدف: درکشورهای توسعه‌یافته، رضایت بیمار، یک عامل کلیدی در ارزیابی کیفیت سیستم مراقبت‌های بهداشتی است. این تحقیق باهدف تعیین وضعیت رضایتمندی بیماران نسبت به خدمات ارائه‌شده در داروخانه‌های سطح شهر کاشان و عوامل مرتبط با آن طراحی شده است.
مواد و روش‌ها: مطالعه به روش مقطعی بر روی 440 بیمار مراجعه‌کننده به داروخانه‌های سطح شهر کاشان انجام گرفت که به‌صورت تصادفی مورد سؤال قرار گرفتند. پرسشنامه این مطالعه شامل 44 سؤال و متمرکز روی چهار موضوع بود: انتظارات از داروساز، ارتباط با داروساز، مشاوره توسط داروساز و محیط فیزیکی داروخانه. در این پژوهش از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 20 و همچنین از آزمون‌های آماری پارامتریک و آزمون ANOVA برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های مطالعه استفاده شد.
نتایج: بیشترین میزان انتظارات به ترتیب در مورد برخورد خوب و مؤدبانه از داروساز و کارکنان داروخانه (7/92 درصد)، کم شدن مدت‌زمان انتظار (92 درصد)، انتظار از داروساز جهت توضیح موارد مصرف داروها (85 درصد) و انتظار از داروساز جهت توضیح در مورد روش مصرف داروها (5/82 درصد) بودند. بیشترین میزان رضایت بیماران مربوط به خوش‌اخلاق و خوش‌برخورد بودن داروساز (9/78 درصد)، برچسب زدن دارو توسط داروساز (78 درصد) و روشن بودن فضای داروخانه (93 درصد) است.
نتیجه‌گیری: شهرستان کاشان دارای سطوح مختلف رضایت از کیفیت خدمات داروخانه‌ای هستند. برای افزایش سطح رضایتمندی، لازم است که آموزش‌های مناسب در داروخانه‌ها فراهم شود و کیفیت خدمات در همه حیطه‌ها ارتقا یابد.
 


 
واژه‌های کلیدی: رضایتمندی بیماران، خدمات داروخانه، تجربه بیمار، ارتباط داروخانه و بیمار
متن کامل [PDF 565 kb]   (132 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: داروسازي و فارماکولوژِی
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Banafsheh H, Gilasi H, Ghaderi A. Survey on Patients' Satisfaction with the Services Provided at Pharmacies in the City of Kashan . J Fasa Univ Med Sci. 2019; 9 (2) :1498-1506
URL: http://journal.fums.ac.ir/article-1-1813-fa.html

بنفشه حمیدرضا، گیلاسی حمیدرضا، قادری امیر. بررسی وضعیت میزان رضایتمندی بیماران نسبت به خدمات ارائه‌شده در داروخانه‌های سطح شهر کاشان . مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا. 1398; 9 (2) :1498-1506

URL: http://journal.fums.ac.ir/article-1-1813-fa.html



دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Journal of Fasa University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991