[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 2236-2251 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مرتبط در توسعه وضعیت پاسخگویی به انتظارات مراجعه‌کنندگان به مرکز خدمات جامع سلامت عالیشهر در سال 1397: یک مطالعه کیفی
فرزانه قلعه گلاب1، علی خانی جیحونی 2، عباس قوام3
1- گروه مدیریت در مراکز بهداشتی درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا ، khani_1512@yahoo.com
3- پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته، کرمان، ایران
چکیده:   (411 مشاهده)
زمینه و هدف: مراجعه‌کنندگان در مرکز بهداشت محور اصلی هستند و رضایت آن‌ها نشان‌دهنده انجام صحیح خدمات است. ازاین‌رو هـدف از این پژوهش تعیین عوامل مرتبط در توسعه وضعیت پاسخگویی به انتظارات مراجعه‌کنندگان به مرکز خدمات جامع سلامت عالیشهر در سال 1397 است.
مواد و روش‌ها: مطالعه پیش رو یک پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوای جهت‌دار است.
نتایج: بر اساس نظر مراجعه‌کنندگان چهار مؤلفه عامل زمان پاسخگویی، عامل نیروی انسانی در پاسخگویی، عامل مدیریت در پاسخگویی، عامل تجهیزات و امکانات در پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان مهم‌ترین عوامل در رضایت مراجعه‌کنندگان شناخته‌شده‌اند. بر همین اساس عامل سرعت، دقت و صحت در انجام امور ارباب‌رجوع (9/90 درصد) مهم‌ترین عامل مؤلفه زمان؛ عامل رعایت شئونات انسانی و رفتار با احترام با مراجعین، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری در قبال کار ارباب‌رجوع و داشتن سعه‌صدر و تمایل مثبت در برخورد با ارباب‌رجوع (1/90 درصد) مهم‌ترین عوامل نیروی انسانی؛ عمل شفافیت و اطلاع‌رسانی مناسب و کیفیت انجام امور (کیفیت خدمت) (4/86) مهم‌ترین عامل مؤلفه مدیریت؛ و درنهایت عوامل تمیز بودن محل کار و ظاهر فیزیکی کارکنان، سیستم گرمایش و سرمایش، سرویس بهداشتی مناسب، آراستگی و بهداشت و ایمنی محیط کار (3/77) مهم‌ترین عوامل مؤلفه تجهیزات و امکانات می‌باشند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه که ارائه خدمات در برخی موارد در حد مطلوب نیست، پیشنهاد می‌گردد که با برقراری سیستم ارجاع مناسب و نظارت موجب ارتقای رضایت‌مندی مراجعین را فراهم آورند.
واژه‌های کلیدی: رضایتمندی، مراجعه‌کننده، خدمات بهداشتی، مراکز خدمات جامع سلامت عالیشهر
متن کامل [PDF 1297 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت خدمات بهداشتي و درماني
دریافت: 1398/7/8 | پذیرش: 1398/9/9 | انتشار: 1399/6/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghalegolab F, khani jeihooni A, Ghavam A. Investigating the Related Factors in Developing the Status of Responding to Expectations in the Alishahr Comprehensive Health Services Center in 2018: A Qualitative Study. J Fasa Univ Med Sci. 2020; 10 (2) :2236-2251
URL: http://journal.fums.ac.ir/article-1-2139-fa.html

قلعه گلاب فرزانه، خانی جیحونی علی، قوام عباس. بررسی عوامل مرتبط در توسعه وضعیت پاسخگویی به انتظارات مراجعه‌کنندگان به مرکز خدمات جامع سلامت عالیشهر در سال 1397: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا. 1399; 10 (2) :2236-2251

URL: http://journal.fums.ac.ir/article-1-2139-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Journal of Fasa University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4237