[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: تماس با ما ::
:: بهار (In press) ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگی‌های استاد اثربخش از دیدگاه دانشجویان: مرورسیستماتیک و متاآنالیز
مصطفی بیژنی1 ، فرحناز کمالی2 ، ماریا شاطر جلالی3 ، محمد مهدی نقی زاده جهرمی4 ، عزیز الله دهقان4 ، شهناز کریمی 5
1- گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
2- گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
3- دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
4- مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
5- مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران ، shahkar20022002@yahoo.com
چکیده:   (266 مشاهده)

زمینه و هدف: ارزشیابی اساتید به‌عنوان فرایندی پاسخگو در ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی عمده‌ترین رسالت دانشگاه بوده و مدرسین، تسهیل گر کلیدی و مؤثر این فرایند به شمار می‌آیند. برخی ویژگی‌های اساتید ازنظر دانشجویان می‌تواند، در بهبود و مؤثرتر نمودن فرایند یادگیری کمک‌کننده باشد. به همین منظور مطالعه‌ای باهدف تعیین ویژگی‌های مؤثر استادان در بهبود آموزش و میزان تأثیر آن‌ها ازنظر دانشجویان در ایران انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه با روش مرور سیستماتیک و فرا تحلیل انجام شد. برای این منظور مقالاتی که محل انجام آن‌ها در ایران و به زبان فارسی یا انگلیسی بودند، بدون در نظر گرفتن بازه زمانی انتخاب شدند. جستجوی مقالات در بانک‌های اطلاعاتی Web of Science, Cochrane Library, PubMed, CINAHL, Google Scholar, Ovid, Science Direct, WILEY, Scopus, ProQues, Medline, Elsevier, Magiran SID، انجام شد. درنهایت تعداد 21 مقاله که شرایط ورود به متاآنالیز را دارا بودند، وارد مطالعه شده و موردبررسی قرار گرفتند.
نتایج: ویژگی‌ها در شش حیطه استخراج شدند که شامل؛ ویژگی‌های فردی و شخصیتی، مهارت ارتباطی، مهارت‌های تدریس، دانش‌پژوهی، مهارت ارزشیابی دانشجو و رعایت قوانین آموزشی بودند.
نتیجه‌گیری: ویژگی‌های فردی، دانش‌پژوهی و مهارت‌های ارتباطی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک استاد اثربخش از دیدگاه دانشجویان بیان شدند. لذا به نظر می‌رسد لازم است در استخدام اساتید به ویژگی‌های موردنظر توجه شود.
 
 
واژه‌های کلیدی: فرا تحلیل، ویژگی‌های فردی، استاد، دانشجویان، ایران
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۸/۸/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
Journal of Fasa University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4106