[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: تماس با ما ::
:: پاییز(In Press) ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش درس باکتری‌شناسی به روش تدریس فعال-مشارکتی با استفاده از کتاب کار تکمیل-فرم
زهرا پورمنتصری1 ، شهناز کریمی2 ، ژیلا فریدونی2 ، سهراب نجفی پور3 ، اکبر فرجادفر4 ، عباس عبداللهی 5
1- گروه بیماری‌های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، فارس، ایران
2- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، فارس، ایران
3- گروه میکروب‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، فارس، ایران
4- گروه زیست‌فناوری پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، فارس، ایران
5- گروه میکروب‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، فارس، ایران ، a.abdollahi360@yahoo.com
چکیده:   (155 مشاهده)
زمینه و هدف: در استراتژی رویکردهای نوین آموزشی SPICES، یکی از مهم‌ترین و اساسی­ترین ارکان، دانشجومحور بودن امر آموزش است. یادداشت­برداری، یکی از ساده­ترین شیوه­های افزایش مشارکت دانشجو در یادگیری است. هدف از این مطالعه، طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه مدل تدریس به روش تدریس فعال-مشارکتی توسط کتاب کار تکمیل-فرم، در آموزش درس باکتری­شناسی بوده است.
مواد و روش­ها: این مطالعه در سه مرحله طراحی، اجرا و ارزشیابی، انجام شد. در مرحله طراحی، پیش­نویس برنامه از طریق برگزاری جلسات با حضور اساتید گروه‌های میکروب‌شناسی و بیماری‌های عفونی مشخص گردید؛ کتاب کار منطبق با کوریکولوم آموزشی، بر اساس نقشه ذهنی، طراحی شد؛ سپس، تدریس بر اساس کتاب کار و مشارکت دانشجویان در کلاس­های درس صورت گرفت. درنهایت، ارزشیابی مطالعه توسط تکمیل فرم ارزشیابی توسط دانشجویان رشته­ پزشکی و علوم آزمایشگاهی انجام گردید و آنالیز آماری انجام شد.
نتایج: نتایج آماری در مقایسه دانشجویان رشته ­پزشکی و علوم آزمایشگاهی، نشان‌دهنده بیشترین موارد رضایت دانشجویان در استفاده از کتاب کار، مربوط به گویه پیشنهاد استفاده از کتاب کار برای سایر دروس و کمترین رضایت‌مندی مربوط به گویه مناسب بودن گرافیک کتاب و طراحی ساختاری کتاب، در هر دو گروه بود. در بررسی معناداری تفاوت بین دو گروه، نتایج نشان داد که مناسب بودن گرافیک کتاب ازنظر دانشجویان رشته ­پزشکی نسبت به دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی تفاوت معناداری داشته است (049/0 = p).
نتیجه‌گیری: استفاده از کتاب کار تکمیل-فرم، نقش بسزایی در افزایش تعامل و مشارکت دانشجویان در آموزش درس باکتری­شناسی پزشکی داشته است. پیشنهاد­ می­شود، ساختاری مشابه با این کتاب جهت تدریس سایر دروس میکروب‌شناسی، موردبررسی قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: دانشجو محور، یادداشت‌برداری، باکتری‌شناسی، مدل آموزشی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1398/9/19 | پذیرش: 1398/11/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
Journal of Fasa University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4218