[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: تماس با ما ::
:: پاییز(In Press) ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی رفتارهای خود آسیبی بدون قصد خودکشی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بر اساس مدل ترکیبی سرشت‌های عاطفی هیجانی (مقاله انگلیسی)
پریسا مرادی کلارده 1، سیف اله آقاجانی2
1- گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، pari.moradi71@gmail.com
2- گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (107 مشاهده)
زمینه و هدف: خود آسیبی بدون قصد خود کشی رفتاری با فراوانی بالا در نوجوانی است و پژوهش‌های متعددی به نقش متغیرهای سرشتی بر بروز این رفتارها اشاره کرده‌اند. هدف این پژوهش پیش بینی رفتارهای خود آسیبی در دانش آموزان متوسطه دوره دوم بر اساس مدل ترکیبی سرشت‌های عاطفی-هیجانی بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن تمامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر نمین در استان اردبیل بودند که از میان آنان تعداد 205 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده و با پرسشنامه‌ سرشت‌های ترکیبی عاطفی-هیجانی و پرسشنامه آسیب به خود مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss-v.20 ، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام انجام شد.
 نتایج: ابعاد سرشت هیجانی با ضریب همبستگی گام به گام 37%، حدود 13 درصد ازتغییرات مربوط به رفتارهای خود آسیبی را تبیین و پیش بینی می‌کند. ابعاد اراده به صورت منفی و بازداری به صورت مثبت توانستند رفتارهای خود آسیبی را پیش بینی نمایند. ابعاد سرشت عاطفی نیز در مجموع توانستند با ضریب همبستگی 395%، حدود 16 درصد از تغییرات مربوط به رفتارهای خود آسیبی را تبیین و پیش بینی کنند که ابعاد افسرده، تغییر پذیر و بازداری‌زدا به صورت منفی و بعد متعادل به صورت مثبت توانستند رفتارهای خود آسیبی را پیش بینی نمایند.
 نتیجه‌گیری:. نتایج پژوهش نشان داد که مدل AFECT  قادر به تبیین و پیش بینی رفتارهای خود آسیبی در دانش آموزان است. بنابراین نتایج پژوهش حاضر تلویحات مهمی در زمینه استفاده از مدل AFECT با هدف شناسایی گروه‌های در معرض رفتار خود آسیبی داشته و می‌توان از آن به منظور طراحی مداخلات پیشگیرانه برای این رفتارها و پیامدهای آن استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: خود آسیبی بدون قصد خود کشی،  مدل ترکیبی سرشت‌های عاطفی-هیجانی، دانش آموزان
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي باليني
دریافت: 1399/5/7 | پذیرش: 1399/6/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
Journal of Fasa University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4241