[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 133-137 برگشت به فهرست نسخه ها
گزارش موردی خودکشی با مصرف بیش ‌از حد داروی کلروکین و بررسی متون
مریم حسینی1، غلامرضا خشنود1، سعید غلامزاده 2، غلامرضا ناصری1، طاهره طاریان1، عبدالرسول ملک پور1، محمد زارع نژاد1
1- پژوهشگر مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی تهران ایران
2- پژوهشگر مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی تهران ایران ، saeedghmail@yahoo.com
چکیده:   (3353 مشاهده)

زمینه و هدف: خودکشی دهمین علت مرگ‌ومیر در دنیا به شمار می­آید. گزارش­های متعددی در مورد استفاده از مواد غیرمعمول در خودکشی‌ها وجود دارد. در این میان استفاده از برخی داروها در خودکشی بسیار نادر بوده که یکی از این داروها کلروکین است.

مورد: جسد خانمی 25 ساله، مجرد و با سابقه بیماری روحی-روانی و چندین نوبت مراجعه به پزشک متخصص اعصاب و روان، در منزلش پیداشده و با شک به خودکشی با دارو و یا سم نامشخص به اداره پزشکی قانونی فارس ارجاع شد.

نتایج: پس از معاینه و کالبدگشایی، در نمونه­های کبد، کلیه و قلب ضایعه اختصاصی و خطیر پاتولوژیکی مشاهده نگردید. در نمونه صفرا به روش کروماتوگرافی لایه‌نازک و HPLC کلروکین یافت شد. در نمونه احشاء و محتویات معده نیز به روش TLC با واکنش مثبت چهار (4+) و تأیید به روش HPLC و GC-MS کلروکین یافت گردید. پس از بررسی جمیع جوانب، درنهایت علت فوت متوفی مسمومیت با کلروکین و عوارض آن تعیین گردید.

نتیجه‌گیری: با توجه به بالا بودن موارد خودکشی در افراد افسرده و با توجه به سوابق مثبت فامیلی و قبلی، استراتژی­های پیشگیرانه بر مبنای شناسایی بیماران افسرده و درمان آن­ها و نیز آموزش خانواده­ها برای تشخیص این بیماری و در کنار محدود کردن دسترسی آزاد به کلرولین و داروهای مشابه آن جهت کاهش عوارض ناشی از Overdose و یا موارد خودکشی پیشنهاد می­گردد.

واژه‌های کلیدی: خودکشی، کلروکین، بیماران افسرده
متن کامل [PDF 826 kb]   (1462 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: پزشكي قانوني
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M, Khoshnoud R, Gholamzadeh S, Naseri G, Tarian T, Malekpour A et al . A Case Report of Suicide with Chloroquine Overdose and Review of Literature. J Fasa Univ Med Sci. 2016; 6 (2) :133-137
URL: http://journal.fums.ac.ir/article-1-980-fa.html
حسینی مریم، خشنود غلامرضا، غلامزاده سعید، ناصری غلامرضا، طاریان طاهره، ملک پور عبدالرسول و همکاران.. گزارش موردی خودکشی با مصرف بیش ‌از حد داروی کلروکین و بررسی متون. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا. 1395; 6 (2) :133-137

URL: http://journal.fums.ac.ir/article-1-980-fa.html

دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Journal of Fasa University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 805 queries by yektaweb 3503