:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 181-189 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روایی و پایایی مقیاس هراس اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان
مهدی حسنوند عموزاده
گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، m.amouzade@gmail.com
چکیده:   (339 مشاهده)

زمینه و هدف: هراس اجتماعی یکی از شایع‌ترین اختلال‌های روان‌پزشکی بوده که با طیف گسترده‌ای از تأثیرات منفی بر ابعاد مختلف زندگی مبتلایان ارتباط دارد. ساخت یک ابزار ساده جهت ارزیابی هراس اجتماعی ضروری است. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس هراس اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان بود.
مواد و روش‌ها: در یک مطالعه همبستگی، تعداد 410 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای در نیمه اول سال تحصیلی 94-1393 انتخاب شدند. پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ آزمون دوطرفه، ضریب اسپیرمن براون و ضریب بازآزمایی بررسی شد و به‌منظور بررسی روایی این مقیاس، ارتباط ماده‌های مقیاس هراس اجتماعی با چهار مقیاس دیگر شامل، زیر مقیاس اضطراب از «چک‌لیست 90 ماده‌ای»، پرسشنامه خطای شناختی، مقیاس درجه‌بندی حرمت خود و مقیاس تصویر بدنی با روش همبستگی پیرسون محاسبه شد.
نتایج: روایی همگرای مقیاس هراس اجتماعی با اضطراب از «چک‌لیست 90 ماده‌ای» و با پرسشنامه خطای شناختی به ترتیب 83/0r=، 47/0r= و روایی افتراقی مقیاس هراس اجتماعی با مقیاس درجه‌بندی حرمت خود و با مقیاس تصویر بدنی به ترتیب 70/0-r= و 44/0- r= به دست آمد (001/0α<). پایایی با روش آلفای کرونباخ، دونیمه آزمون، ضریب اسپیرمن براون و ضریب بازآزمایی به ترتیب 98/0، 94/0، 96/0 و 84/0 به دست آمد (0001/0α<).
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که مقیاس هراس اجتماعی می‌تواند یک پرسشنامه مناسب برای استفاده پژوهشگران و متخصصان سلامت در حوزه‌ی ‏ بهداشت روان باشد.
 

واژه‌های کلیدی: مقیاس هراس اجتماعی، روایی، پایایی، اضطراب، دانشجویان
متن کامل [PDF 948 kb]   (121 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي باليني
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۳



XML   English Abstract   Print


دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها