:: دوره 1، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 233-237 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دو روش آموزش از طریق فیلم و آموزش شفاهی بر رضایت مندی و عوارض بعد از عمل بیماران تحت آنژیوگرافی کرونر
ناهید جمشیدی1، عباس عباس زاده، مجید نجفی کلیانی2
1- نجفی کلیانی
2- ، majidnajafi5@yahoo.com
چکیده:   (15099 مشاهده)

زمینه و هدف: آنژیوگرافی کرونر یکی از روشهای تشخیصی قطعی بیماری عروق کرونر است. یکی از مداخلات مهم قبل از انجام این روش دادن آموزش به بیماران در مورد آنژیوگرافی کرونر می باشد. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه دو روش آموزش از طریق فیلم و آموزش شفاهی روتین بر رضایتمندی و عوارض بیماران تحت انجام این روش می باشد.

مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 128 بیمار کاندید آنژیوگرافی کرونر مراجعه‌کننده به بیمارستان بر طبق معیارهای ورود و خروج انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون قرار گرفتند. برای گروه آزمون یک فیلم آموزشی حاوی اقدامات لازم قبل، حین و بعد از آنژیوگرافی ارایه شد. بعد از انجام آنژیوگرافی میزان عوارض (تهوع، استفراغ، خونریزی و هماتوم) بیماران دو گروه در طی 6 ساعت استراحت در تخت با استفاده از مشاهده محقق و گزارش بیمار و میزان رضایتمندی بیماران از آموزش ارائه شده با استفاده از مقیاس 4 حالته (لیکرت) سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی نظیر آزمون تی مستقل و مجذور کای و نرم‌افزار SPSS 15 انجام گرفت.

نتایج: نتایج نشان داد که میزان رضایتمندی بیماران در گروه آزمون بطور معنی داری بیشتر از گروه کنترل می باشد(001/0 > P). بین دو گروه از نظر میزان عوارض بعد از آنژیوگرافی کرونر تفاوت معنی داری یافت نشد.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه کاربرد آموزش چند رسانه ای را در افزایش رضایتمندی بیماران تحت آنژیوگرافی کرونر تایید می کند. توصیه می شود از روش آموزش با استفاده از فیلم به عنوان جانشین آموزش شفاهی روتین قبل از پروسیجر آنژیوگرافی استفاده شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش، رضایتمندی، عوارض، آنژیوگرافی کرونر
متن کامل [PDF 1111 kb]   (3240 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۲۳


XML   English Abstract   Print



دوره 1، شماره 4 - ( زمستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها