Journal of Advanced Biomedical Sciences
مجله علوم زیست پزشکی پیشرفته
JABS
Medical Sciences
http://jabs.fums.ac.ir
1
admin
2228-5105
2783-1523
8
7
14
8888
13
en
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
9
2
online
1
fulltext
fa
بررسی وضعیت میزان رضایتمندی بیماران نسبت به خدمات ارائهشده در داروخانههای سطح شهر کاشان
Survey on Patients' Satisfaction with the Services Provided at Pharmacies in the City of Kashan
داروسازي و فارماکولوژِی
Pharmacology
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></strong>: <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">درکشورهای توسعهیافته، رضایت بیمار، یک عامل کلیدی در</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ارزیابی کیفیت سیستم مراقبتهای بهداشتی است. این تحقیق باهدف تعیین وضعیت رضایتمندی بیماران نسبت به خدمات ارائهشده در داروخانههای سطح شهر کاشان و</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">عوامل مرتبط با آن طراحی شده است.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روشها:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> مطالعه به روش مقطعی بر روی 440 بیمار مراجعهکننده به داروخانههای سطح شهر کاشان انجام گرفت که بهصورت تصادفی مورد سؤال قرار گرفتند. پرسشنامه این مطالعه شامل 44 سؤال و متمرکز روی چهار موضوع بود: انتظارات از داروساز، ارتباط با داروساز، مشاوره توسط داروساز و محیط فیزیکی داروخانه. در این پژوهش از نرمافزار آماری</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;"> SPSS </span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نسخه 20 و همچنین از آزمونهای آماری پارامتریک و آزمون</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;"> ANOVA </span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">برای تجزیهوتحلیل دادههای مطالعه استفاده شد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">.</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بیشترین میزان انتظارات به ترتیب در مورد برخورد خوب و مؤدبانه از داروساز و کارکنان داروخانه (7/92</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> درصد)،</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> کم شدن مدتزمان انتظار (92 درصد)</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">،</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> انتظار از داروساز جهت توضیح موارد مصرف داروها (85 درصد) و انتظار از</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">داروساز جهت توضیح در مورد روش مصرف داروها</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(5/82 درصد) بودند. </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بیشترین میزان رضایت بیماران</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مربوط به خوشاخلاق و خوشبرخورد بودن داروساز (9/78 درصد)، برچسب زدن دارو توسط داروساز </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(78 درصد) و روشن بودن فضای داروخانه (93 درصد) است.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">شهرستان کاشان دارای سطوح مختلف رضایت از کیفیت خدمات داروخانهای هستند. برای افزایش سطح رضایتمندی، لازم است که آموزشهای مناسب در داروخانهها فراهم شود و کیفیت خدمات در همه حیطهها ارتقا یابد.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;"></span></span></span><br>
<br>
<br>
<br>
<strong>Background & Objective:</strong> Patients’ satisfaction is a key factor in the evaluation of health system’s quality in developed countries. The purpose of the presnt study was to investigate Patients’ satisfaction with services provided at pharmacies in the city of Kashan and related elements.<br>
<strong>Materials & Methods:</strong> In a cross- sectional study, 440 patients who referred to pharmacies in the city of Kashan were surveyed randomly. The questionnaire was composed of 44 items and focused on four dimensions: patients’ expectations from the pharmasict, pharmacist’s communication skills, consultations offered by the pharmacist, and the location and physical environment of the pharmacy. In order to analyze the data of this study, SPSS software version 20, and parametric and ANOVA tests were used.<br>
<strong>Results:</strong> Patients’ highest expectations were courteous behavior from the pharmacist and the personnel (92/7%), low wating time (92%), explanation for medication indications (85%), and explanation on how to use the medications (82/5%). Patients’ satisfaction elements with the highest score were cordial and pleasant attitude of the pharmacist (78.9%), labeling the medications by the pharmacist (78%) and the illumination inside the drugstores facility (93%).<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Conclusion:</strong> The city of Kashan has variable levels of satisfaction with the quality of pharmacy services. To increase levels of satisfaction, it is necessary to provide appropriate training in pharmacies and quality of services promted in all domains.<br>
<br>
<br>
رضایتمندی بیماران, خدمات داروخانه, تجربه بیمار, ارتباط داروخانه و بیمار
Patient satisfaction, Pharmacy services, Patient experience, Pharmacist–patient communication
1498
1506
http://jabs.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1349-1&slc_lang=fa&sid=1
Hamidreza
Banafsheh
حمیدرضا
بنفشه
banafshe57@hotmail.com
100319475328460019133
100319475328460019133
Yes
Department of Pharmacology, Faculty of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
Hamidreza
Gilasi
حمیدرضا
گیلاسی
hamidgi75@gmail.com
100319475328460019134
100319475328460019134
No
Social Determinants of Health (SDH) Research Center, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
مرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
Amir
Ghaderi
امیر
قادری
gaderiam@yahoo.com
3762337659
100319475328460019135
No
Department of addiction studies, Faculty of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
گروه مطالعات اعتیاد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران