Journal of Advanced Biomedical Sciences
مجله علوم زیست پزشکی پیشرفته
JABS
Medical Sciences
http://jabs.fums.ac.ir
1
admin
2228-5105
2783-1523
8
7
14
8888
13
en
jalali
1391
5
1
gregorian
2012
8
1
2
2
online
1
fulltext
fa
میزان وابستگی گفتار به توجه در کودکان و نوجوانان مبتلا به لکنت تحولی
Attentional Demand of Speech in Children and Adolescents with Developmental Stuttering
روانشناسي باليني
Clinical Psychology
پژوهشي
Research
<p><strong>زمینه و هدف:</strong> لکنت اختلال شایعی در میان کودکان و نوجوانان میباشد. از آنجاکه توجه تنها منبع تغذیه مورد نیاز برای کارکردهای شناختی است و زبان نوعی کارکرد شناختی سطح بالا است، احتمال دارد که مشکلات گفتاری به نقص توجه مربوط باشد، در نتیجه هدف از این مطالعه بررسی میزان وابستگی گفتار به توجه در کودکان و نوجوانان مبتلا به لکنت تحولی میباشد . </p><p><strong>مواد و روشها:</strong> روش پژوهش از نوع طرحهای اندازهگیری وابسته است که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و به کمک تشخیص یک گفتار درمانگر، 30 نفر از دانشآموزان 13-8 سال مبتلا به لکنت تحولی از مدارس شهریار انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل یک متن جهت خواندن، یک وسیله برای ضبط کردن نمونه گفتار فرد و مقیاس شدت لکنت (SSI-3) بود. پژوهش در دو موقعیت تکلیف منفرد (صرفا خواندن متن) و تکلیف دوگانه (خواندن متن به همراه تکلیف ضربه زدن با انگشت) انجام گرفت. دادههای گردآوری شده به کمک آزمون تی همبسته تحلیل شد. </p><p><strong>نتایج:</strong> یافتهها نشان داد که شدت لکنت در شرایط تکلیف دوگانه (توجه تقسیم شده) افزایش مییابد . </p><p><strong>نتیجهگیری:</strong> این نتیجه پیشنهاد میکند که ظرفیت کاهش یافته توجهی در کودکان مبتلا به لکنت تحولی موجب افزایش تعداد کلمات لکنت شده میشود. در نتیجه، شناخت کارکردهای توجهی افراد دچار لکنت میتواند به عنوان متغیر شناختی مهمی در فهم آسیبپذیری شناختی اختلالهای روان زبانشناختی ایفای نقش کند. بنابراین، در برنامه درمانی بیماران دچار لکنت رشدی، به نقایص شناختی آنها توجه و قبل از انجام مداخلات گفتاری در این کودکان نقایص شناختی در آنها توسط ابزارهای عصب روانشناختی رفع شود تا از طریق بهبود مبنای عصب شناختی گفتار که نقطه آغاز فرایند گفتاری میباشد بهبود قابل توجهی در شدت لکنت این گروه از کودکان مشاهده گردد. </p>
<p><strong>Background & Objective:</strong> Stuttering is a prevalent disorder in children and adolescents. Because attention is the only fuel resource for cognitive functions and the language have high cognitive functions, then it is possible that speech difficulties are related to attention deficit. The purpose of this study was to investigate the attentional demand of speech in children and adolescents with developmental stuttering. </p><p><strong>Materials & Methods:</strong> It is a dependent measurement study though which 30 school students (8-13 yr.) were selected by convenience sampling and speech therapist´s detection from Shahriyar. The instruments were used in this research consist of: a text for reading, a device for recording of speech, and stuttering severity instrument-3 (SSI-3). The research was implemented in two conditions: single task (only reading) and dual task (reading along finger tapping task). The data were analyzed using T- test. </p><p><strong>Results:</strong> Findings show that stuttering severity increased in dual task condition (divided attention). </p><p><strong>Conclusion:</strong> This result suggests that a decreased attentional capacity in children with developmental stuttering cause an increase in the number of stuttering words. With a better understanding of attentional functions of stuttering people as an important cognitive variables, we can take a step toward recognizing cognitive vulnerability of disorder. Therefore, intervention programs for children with developmental stuttering should pay attention to cognitive deficits and prior to speech interventions, the cognitive deficits should be eliminated with neuropsychological implements. With the improvement of neurological base of speech which is the first point of that in the brain, the considerable improvement may be seen in the stuttering severity. </p>
لکنت تحولی، تکلیف دوگانه، تکلیف منفرد، توجه، شدت لکنت
Developmental Stuttering, Dual Task, Single Task, Attention, Stuttering Severity
96
100
http://jabs.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-16&slc_lang=fa&sid=1
Hajar
Bahrami
هاجر
بهرامی
ha.bahrami87@gmail.com
1003194753284600638
1003194753284600638
No
Vahid
Nejati
وحید
نجاتی
vhdnejati@sbu.ac.ir
1003194753284600639
1003194753284600639
Yes
Hamidreza
Pouretemad
حمیدرضا
پوراعتماد
h.pouretemad@yahoo.com
1003194753284600640
1003194753284600640
No